יום חמישי, 22 באוקטובר 2015

נגישות מידע ו.. ויקיפדיה

כתבתי כבר שאני כותבת ועורכת בויקיפדיה. לא משהו מי יודע מה יש פעילים ממני. נכון להיום לפי הרישום בחשבון שלי בויקיפדיה ערכתי 145 עריכות שמתוכם ארבעה ערכים שלמים, והרבה עריכות קטנות. שני שמות של ערכים השתנו בגלל דיון שפתחתי ועל זה אני רוצה להתעכב. אבל רגע לפני.
מקצת התרומות שלי בויקיפדיה

כמעט כל מי שאני מכירה באקדמיה וגם קצת מחוצה לה מרים גבה כשאני מתחילה לדבר על וויקיפדיה. "זה לא מספיק מהימן", "אנשים כותבים את זה בעצמם ואין פיקוח" וכן הלא והלאה. אני לא אביא נתונים שמראים שהמהימנות דומה לבריטניקה בימינו ולא אנסה להוכיח שזה טוב, כי אלו לא טיעונים משכנעים (לא אותי לפחות) וגם  לא שם הנקודה שמפריעה לי עם הרמת הגבה. הנקודה שלי נמצאת במקום אחר, בנגישות.


מי מגיע לזה? ככל שנדרשים פחות צעדים על מנת להגיע למידע, לרוב הוא נגיש יותר! 

בסופו של דבר, נרצה או לא נרצה, ויקיפדיה היא מקור נרחב. נושאים רבים מכוסים בה בצורה טובה יותר או פחות. הערכים בויקיפדיה עולים במנועי החיפוש לפני הרבה אפשרויות אחרות וזה מה שאנשים יקראו כמעט תמיד לפני כל מידע אחר. לכן מה שכתוב שם חשוב! וחשוב להיות חלק מזה.

הרבה מהאנשים שעורכים בויקיפדיה התחילו לכתוב כשערך כלשהו לא מצא חן בעיניהם או היה חסר (לא משהו סטטיסטי בדוק, רק תחושה מההשתתפות בסדנאות והיכרות עם אותם אנשים). אני התחלתי להיות רצינית כשראיתי את הערך "שיקום תעסוקתי של נכי נפש". במונח "נכים" ראוי להשתמש כיום רק בשעת הדחק בשימוש משפטי כגון "תעודת נכה" שהשתרש או חוקים שנכתבו לפני יותר מעשור. באנציקלופדיה חדשנית ומתוות דרך ראוי שהשפה תהיה תואמת לטרמינולוגיה העדכנית. לכן, פתחתי דיון בנוגע לשינוי השם. הדיון היה מעניין ועזרו לי להגיע לדיונים דומים שנעשים מאחורי הקלעים (על אף שגם הם גלויים לכל) בויקיפדיה. החלטנו לשנות את השם של הערך ל"שיקום מקצועי בבריאות הנפש" וכך נעשה. אני עובדת, לבד ויחד עם אנשים מהמועדונים על עריכה מחדש של הערך כשהמטרה שוב - שאנשים שמגיעים למידע יבינו אותו בצורה הראשונית באופן הטוב והברור ביותר.

את אותו התהליך עשיתי עם הערך "סל שיקום". סל שיקום הינו סעיף, ביצועי, לחוק שיקום נכי נפש בקהילה התש"ס (שימו לב - פה חייבים להשתמש במינוח נכים כי זה חוק שנקבע ונחתם ועל כן המינוח נשאר). בערך האמור הדבר לא היה ברור וגוף הערך דן בעצם בחוק. שוב, ערכנו דיון והחלטנו לשנות את השם לשמו של החוק ולערוך את הערך בצורה לוגית ברורה.

מזמינה אתכם לקחת חלק בהנגשת המידע (כל אחד בתחומו) ולהיות חלק מתמלול המציאות!

חפשו אותי שם! 

אגב, (או אולי גילוי נאות) ביום ראשון אני נבחנת על עבודה שעשיתי בקורס מורשי נגישות השירות ואחת הצעות להנגשה שהיו לי הייתה הנגשת המידע בערך המסוים אותו הזכרתי. מקווה שהם לא ירימו עליי גבה :) 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה